Founded in 2017 at the MUAC’s Centro de Documentación Arkheia, the Visualities and HIV in Mexico Collection seeks to study, identify and gather cultural and visual practices linked to the appearance of this pandemic in the country. Its objective is to halt the dissolution of the critical memory around HIV and to generate a repository, partial by necessity, that recovers the productions of activists, artists and the civil society.
Ever since the early eighties, but above all in the nineties, important initiatives were undertaken such as Letra S [Letter S], Un Día sin Artistas [A Day Without Artists], 100 Artistas contra el Sida [One Hundred Artists Against Aids] and the Veladas por Muertos de Sida [Wakes for Aids Victims] among others, records of which are widely scattered and are not always circulated in the public sphere. This investigation can be added to other projects in recent years that narrate the itineraries of HIV, such as the Anarchivo SIDA [Aids Anarchive] by the Grupo Re [Re Group] or the chivo expiatorio: sida + violencia + acción [Scapegoat: aids + violence + action], organized by Eugenio Echeverría, who have led to public programs and exhibitions on this issue.
Having concluded the first stage of assembling this collection, a second stage is planned to receive projects that can be added to the archive.
AVE de México
Alejandro Brito
Playboy Condoms México
Gabriel Figueroa Flores
Omar Gamez
José Arturo Granados Cosme
Sol Henaro
César Jerónimo
Bernando Adrián López Aguirre,
Luis Matus
Rocío Noemí Martínez
Josué Quino, Teatro y Sida A.C
Dr. Gustavo Reyes Terán
Rafael Sámano Roo
Mónica Zacarías Najjar
Arturo Kemchs (Mexico, 1958)
Untitled [Selection of political cartoons], ca. 1993–2004
Colección Visualidades y VIH en México, Centro de Documentación Arkheia, MUAC (DiGAV-UNAM)
Lorena Orozco Quiyono (México, 1967)
Con la participación de Gustavo Carpio
Historias de vida. La sangre se renueva, 2003
Impresión fotográfica, collage, tinta, grafito, porta probeta y tubo vacutainer con sangre humana sobre madera
190 × 100 cm
Donación de la artista 2019, MUAC (DiGAV-UNAM)
Letra S (Mexico, active since 1994)
Numbers 1 to 20, first period, El Nacional, 1995-1996
Colección Visualidades y VIH en México, Centro de Documentación Arkheia, MUAC (DiGAV-UNAM)
Alfonso Morcillo (Mexico, n.d.)
“Ya-Ke-Lin”, Andrógina. Demencia Visual, n.d.
News clipping
Colección Publicaciones y Libros de Artista/Arturo García Abraján, Centro de Documentación Arkheia, MUAC (DiGAV-UNAM)
Eduardo del Castillo (Mexico, n.d.)
“La generación del sida”, Revista Generación, no. 18, “Todas las perversiones”, year 10, 1998, p. 8
News clipping
Fondo Taller de Documentación Visual/Ricardo Serrano, Centro de Documentación Arkheia, MUAC (DiGAV-UNAM)
Lorena Orozco Quiyono (México, 1967) con la participación de Luis Matus
Historias de vida. La sangre se renueva, 2020
9’02”
Cortesía de Lorena Orozco Quiyono
Lorena Orozco Quiyono (Mexico, 1967)
Contenedores, 1998
Containers
Reproduction made under the artist’s supervision, 2020
Installation, resin casting, plastic hose, plastic container and electric pump
200 × 40 × 20 cm
Artist donation 2019 to MUAC (DiGAV-UNAM)
Roberto de la Torre (México, 1967)
Cinética moderna, 1996
Video de registro de instalación
4’ 28’’
Cortesía de Roberto de la Torre
Blanca Ruíz (México, s.f.)
“El hombre performance”, México, s.i., 1995
Hemerografía
Cortesía de Centro de Documentación Ex-Teresa Arte Actual
Ron Athey (Estados Unidos, 1961)
Mártires y Santos. Cuatro escenas de una vida dura, 1995
Fragmento. Video de registro a color
14:24”
Cortesía de Centro de Documentación Ex-Teresa Arte Actual.
Taller Documentación Visual [Antonio Salazar (coord.), Gabriel Castro Rocha, Rubén Gómez Tagle, Gustavo Guevara, Francisco Marcial, Víctor Hugo Martínez, Enrique Méndez, Israel Mora, Marco Aulio Prado, Sergio Carlos Rey, Ricardo Serrano, Carlos Valdez] (Mexico, active from 1984 to 1999)
Va-por, 1986
Acrylic on canvas
120 × 140 cm
Colección MUAC (DiGAV-UNAM)
Taller Documentación Visual [Antonio Salazar (coord.), Gabriel Castro Rocha, Rubén Gómez Tagle, Gustavo Guevara, Francisco Marcial, Víctor Hugo Martínez, Enrique Méndez, Israel Mora, Marco Aulio Prado, Sergio Carlos Rey, Ricardo Serrano, Carlos Valdez] (Mexico, active from 1984 to 1999)
In collaboration with the University of Colorado and Universidad Nacional Autónoma de México
Arte mexicano, imágenes en el siglo del sida, 1994
Exhibition catalogue, color and grayscale print
28 × 21.6 × 0.4 cm
Taller Documentación Visual [Antonio Salazar (coord.), Gabriel Castro Rocha, Rubén Gómez Tagle, Gustavo Guevara, Francisco Marcial, Víctor Hugo Martínez, Enrique Méndez, Israel Mora, Marco Aulio Prado, Sergio Carlos Rey, Ricardo Serrano, Carlos Valdez] (Mexico, active from 1984 to 1999)
Me estoy quemando, 1989
I’m Burning Up
Exhibition catalogue, color and grayscale print
21 × 23.6 × 0.2 cm
Fondo Taller Documentación Visual/Ricardo Serrano, Centro de Documentación Arkheia, MUAC (DiGAV-UNAM)
Hugo Corripio (Mexico, 1954)
El sida se contagia por miedo, 1994
Aids is Spread by Fear
Reprint, 2019
Photocopy
43 × 28 cm
Donation in process to the Colección Visualidades y VIH en México, Centro de Documentación Arkheia, MUAC (DiGAV-UNAM)
Abigael Bohórquez (Mexico, 1936-1995)
Poesida y otros poemas homoeróticos, Mexico, Secretaría de Cultura de la Ciudad de México/UACM, 2019
Book
Colección Visualidades y VIH en México, Centro de Documentación Arkheia, MUAC (DiGAV-UNAM)
19 Concreto [Roberto de la Torre, Fernando de Alba, Lorena Orozco, Víctor Martínez, Ulises Mora, Luis Barbosa y Alejandro Sánchez] (Mexico, 1990–2006)
CD4, 1995
Color video
10’ 50’’
Fondo 19 Concreto, Centro de Documentación Arkheia, MUAC (DiGAV-UNAM)
César Martínez (Mexico, 1962)
Semen-terio, 1995
Sementary
Jewelry box, silk-screen print and condom
8.6 × 7 × 3.5 cm
Fondo César Martínez, Centro de Documentación Arkheia, MUAC (DiGAV-UNAM)
El gran obstáculo, 1995
Réplica bajo la supervisión del artista, 2019-2020
Caja de madera, fotocopia, espejo, pelota de goma y alfileres
27 × 27 × 27 cm
Colección MUAC (DiGAV- UNAM)
Hilda Campillo (Mexico, 1934-2019)
Si los dinosaurios los hubieran usado todavía estarían aquí A.C., 1995
If the Dinosaurs Had Used Them, They’d Still Be Here A.C.
Assemblage, plastic hose, metallized paper and acrylic on wood
100 × 105 × 6 cm
Donation in process to MUAC (DiGAV-UNAM)
Óscar Sánchez Gómez (México, 1960)
Ajustada cárcel que me cubre, 1997
Impresión plata sobre gelatina
50.8 × 40.6 cm
De la serie Efectos secundarios, (1999-2002)
Impresión plata sobre gelatina
Medidas variables
Colección Visualidades y VIH en México, Centro de Documentación Arkheia, MUAC (DiGAV-UNAM)
Óscar Sánchez Gómez (Mexico, 1960)
Ajustada cárcel que me cubre, 1997
This Cramped Prison That Covers Me
Silver gelatin print
50.8 × 40.6 cm
Colección Visualidades y VIH en México, Centro de Documentación Arkheia, MUAC (DiGAV-UNAM)
Óscar Sánchez Gómez (Mexico, 1960)
Ajustada cárcel que me cubre, 1997
This Cramped Prison That Covers Me
Silver gelatin print
50.8 × 40.6 cm
Colección Visualidades y VIH en México, Centro de Documentación Arkheia, MUAC (DiGAV-UNAM)
Richard Moszka (Canada, 1968)
Un año de pastillas, 2001–2002
One Year of Pills
Reproduction made under the artist’s supervision, 2020
Installation with 4800 stickers on a wall
Variable dimensions
Currently being incorporated into the Centro de Documentación Arkheia, MUAC (DiGAV-UNAM)
Armando Cristeto (México, 1957)
El condón, 1978-1979
6 impresiones plata sobre gelatina
Medidas variables
Colección MUAC (DiGAV- UNAM)
Corredor Cultural de la Roma-Condesa (Galería OMR, Galería Nina Menocal, Galería Florencia Riestra, Casa Lamm; Mexico, active from 1993 to 1998)
In collaboration with Curare, La Jornada, Secretaría de Salud/Conasida, Delegación Cuauhtémoc, El Mitote S.A.
Noche de Muertos por Sida, Artistas Plásticos, Escritores y Realizadores de Vida, 1994
Wake for Aids Victims, Artists, Writers and Creators of Life
Reprography of Francisco Toledo. Color print
14 × 21.6 cm
Fondo Edgardo Ganado Kim, Centro de Documentación Arkheia MUAC (DiGAV-UNAM)
Armando Cristeto (Mexico, 1957)
En mi cama mando yo, 1979
In My Bed, I Decide
Reprint, 2015
Digital print on paper
23.5 × 35.3 cm
Fondo Armando Cristeto, Centro de Documentación Arkheia, MUAC (DiGAV-UNAM)
Armando Cristeto (Mexico, 1957)
Untitled, from the series Las playeras tienen la palabra [The T-Shirts Speak], 1982
Reprint, 2015
Digital print on paper
20.5 × 24 cm
Fondo Armando Cristeto, Centro de Documentación Arkheia, MUAC (DiGAV-UNAM)
100 Artistas Contra el Sida (Mexico, 1993–1995)
Primer Gran Festival Cultural 100 Artistas contra el Sida, 1993
First Cultural Festival One Hundred Artists Against Aids
Exhibition catalogue. Color and grayscale print
23 × 17 × 0.6 cm
Courtesy Mónica Mayer, Centro de Documentación Arkheia, MUAC (DiGAV-UNAM)
Curare (Mexico, active since 1991)
Curare, nos. 7-8, September 1995 to January 1996
News clippings
Fondo La Era de la Discrepancia, Centro de Documentación Arkheia, MUAC (DiGAV-UNAM)
Asamblea de Barrios de la Ciudad de México (active since 1987)
Assembly of Barrios of Mexico City
Sida no, 1989
No Aids
Silk-screen print on paper
82 × 58.2 cm
Fondo Melquiades Herrera, Centro de Documentación Arkheia, MUAC (DiGAV-UNAM)
Richard Moszka (Canada, 1968)
Kiss, 1999
Actors: Paco Ponce, Xavier Rodríguez
Editing: José Jasso
Filming: Greg Samsa
Color video
13’ 01”
Currently being incorporated into the Centro de Documentación Arkheia, MUAC (DiGAV-UNAM)
Unidentified Authors
Noche de muertos por sida 2, 1994
Wake for Aids Victims 2
Fragment. Color video
24’
Fondo Olivier Debroise, Centro de Documentación Arkheia, MUAC (DiGAV-UNAM)
100 Artistas Contra el Sida (Mexico, 1993–1995)
Segundo Gran Festival Cultural 100 Artistas Contra El Sida, 1995
Second Festival One Hundred Artists Against Aids
Exhibition catalogue, color and grayscale print
28 × 21.5 × 0.5 cm
Fondo Taller Documentación Visual/Ricardo Serrano, Centro de Documentación Arkheia, MUAC (DiGAV-UNAM)