4
From Stigma to Resistance

The identification of the virus as a sexually transmitted infection associated with groups labeled as being “high risk”—including homosexuals, heroin addicts and sex workers—had tragic consequences. Conservative and religious groups used this identification to launch their campaigns of disinformation and their agenda of abstinence, which fostered the persecution of alternative sexual practices and ended up justifying homophobia, furthering the spread of HIV. In response, an activism centered on the right to healthcare for seropositive individuals emerged, as well as the need to spread prejudice-free information about the sexual experience, the relevance of disease prevention, and the demystification of the realities of the seropositive community. Groups and organizations such as the Colectivo Sol [Sun], Grupo Cálamo [Quill Group], Letra S [Letter S], AVE of Mexico, and the Frente Nacional de Personas Afectadas por el VIH-SIDA (FRENPAVIH) [National Front of People Affected by HIV-Aids], created images, organized protests and lobbied the government to open a specialized HIV treatment center (the Condesa Specialized Clinic, which opened in 2000) and to ensure coverage of antiretroviral treatments at a national level (in 2003).

100 Artistas Contra el Sida (Mexico, 1993–1995)

Primer Gran Festival Cultural 100 Artistas contra el Sida, 1993

First Cultural Festival One Hundred Artists Against Aids

Exhibition catalogue. Color and grayscale print

23 × 17 × 0.6 cm

Courtesy Mónica Mayer, Centro de Documentación Arkheia, MUAC (DiGAV-UNAM)

Ver más

Programa del Segundo Gran Festival Cultural 100 Artistas Contra el Sida, 1995

Programme of the Second Great Cultural Festival 100 Artists Against Aids

28.1 × 43 cm

Photograph by Rogelio Cuéllar

Colección FAD, UNAM

Ver más

100 Artistas Contra el Sida (Mexico, 1993–1995)

Segundo Gran Festival Cultural 100 Artistas Contra El Sida, 1995

Second Festival One Hundred Artists Against Aids

Exhibition catalogue, color and grayscale print

28 × 21.5 × 0.5 cm

Fondo Taller Documentación Visual/Ricardo Serrano, Centro de Documentación Arkheia, MUAC (DiGAV-UNAM)

Ver más
1
Bertha Cuevas
2
José Luis Cuevas
3
Hilda Campillo
4
Carlos Blas Galindo
5
Manuel Felguérez
6
Magali Lara
7
Carla Rippey
8
Carlos Arias
9
Mónica Castillo
10
Arturo Rivera
11
Mónica Mayer
12
Oliverio Hinojosa
13
Alba Rojo
14
Vicente Rojo
15
Carlos Aguirre
16
Mario Rangel Faz
17
Betsabee Romero
18
Philip Bragar
19
Luis Argudín
20
Luciano Spano

Rogelio Cuéllar (Mexico, 1950)

Cuando la voluntad se suma, 1993

When the Will Comes Together

[Carlos Aguirre, Luis Argudín, Carlos Arias, Carlos Blas Galindo, Philip Bragar, Enrique Bostelmann, Hilda Campillo, Alejandro Castellanos, Mónica Castillo, Francisco Castro Leñero, Eunice Chao, Rogelio Cuéllar, Bertha Cuevas, José Luis Cuevas, Manuel Felguérez, Oliverio Hinojosa, Jazzamoart, Magali Lara, Mónica Mayer, Flor Minor, Alfonzo Moraza, Leonardo Nierman, Irma Palacios, Mario Rangel Faz, Carla Rippey, Arturo Rivera, Alba Rojo, Vicente Rojo, Betsabee Romero, Víctor Sosa, Luciano Spano, among others]

Silver gelatin print

28 × 40 cm

Courtesy of © Rogelio Cuéllar

Ver más

Hortensia Ramírez (México, 1968)

Tómate una foto como no te gustaría verte, 1995

Take a Picture of Yourself You Wouldn’t Like to Look At

Color polaroid print

20.2 × 10.1 cm 

Courtesy of Centro de Documentación Ex-Teresa Arte Actual

Ver más

Mónica Naranjo (n.i.)

Photographic record of Hortensia Ramírez’s exhibition Tómate una foto como no te gustaría verte [Take a Picture of Yourself You Wouldn’t Like to Look At], 1995

Silver gelatin print

12.3 × 17.5 cm 

Courtesy of La Ce.D Arte Contemporáneo

Ver más

Mónica Naranjo (n.i.)

Photographic record of Hortensia Ramírez’s exhibition Tómate una foto como no te gustaría verte [Take a Picture of Yourself You Wouldn’t Like to Look At], 1995

Silver gelatin print

12.3 × 17.5 cm 

Courtesy of La Ce.D Arte Contemporáneo

Ver más

Sylvia Navarrete (París—Francia, 1961)

“Diego Toledo en la OMR”, Revista Curare, núm. 7-8, septiembre de 1995 a enero de 1996, p.17

Hemerografía

Fondo La Era de la Discrepancia, Centro de Documentación Arkheia, MUAC (DiGAV- UNAM)

Ver más

Gabriel Figueroa Flores (Mexico, 1952) 

Sketch of a punk with a condom for an UNAM prevention campaign, 1989

Reprint, 2020

Exhibition copy. Color transparency, chromatography on paper

60 × 60 cm 

Courtesy of © Gabriel Figueroa Flores

Ver más

Asamblea de Barrios de la Ciudad de México (active since 1987)

Assembly of Barrios of Mexico City 

Sida no, 1989

No Aids

Silk-screen print on paper

82 × 58.2 cm

Fondo Melquiades Herrera, Centro de Documentación Arkheia, MUAC (DiGAV-UNAM)

Ver más

Grupo d3 Chok3 (Mexico, active since 2012) 

Nuestrx cuerpx no es criminal, 2018

Our Bodies Are Not Criminal

Color video

5’ 02”

Ver más

SidArte (Yamina del Real, Rolando de la Rosa; Mexico, active since 1992)

Flyer for Un condón para México [A Condom for Mexico], 1995

Photocopy. Manuscript

28 × 21.5 cm

Courtesy of Yamina del Real and Rolando de la Rosa/Archivo SidArte

Ver más

SidArte (Yamina del Real, Rolando de la Rosa; Mexico, active since 1992)

Record of Proyecto listón [The Ribbon Project], 1995

Video

14’ 59”

Courtesy of Yamina del Real and Rolando de la Rosa/Archivo SidArte

Ver más

Richard Moszka (Canada, 1968) 

Kiss, 1999 

Actors: Paco Ponce, Xavier Rodríguez

Editing: José Jasso

Filming: Greg Samsa

Color video 

13’ 01”

Currently being incorporated into the Centro de Documentación Arkheia, MUAC (DiGAV-UNAM)

Ver más

Leonel Sagahón (Mexico, 1966)

Cada 15 segundos se infecta un ser humano por sida en el mundo, 1996

Every 15 Seconds Someone in the World Is Infected with Aids

Silk-screen print on paper, encapsulated in resin

90 × 70 × 3 cm

Courtesy of Teatro y Sida A.C.

Ver más

Ramón Sánchez Lira “Mongo” (Mexico, n.i.)

Homenaje al condón, n.d.

Homage to the Condom 

Flyer, digital copy. Offset

21.5 × 14 cm

Colección Digital Diseño Gráfico Mongo, Museo Universitario del Chopo, UNAM

Ver más

Ramón Sánchez Lira “Mongo” (Mexico, n.i.)

Homenaje al falo, 1986

Homage to the Phallus

Flyer. Offset

21. 5 × 14 cm

Colección Digital Diseño Gráfico Mongo, Museo Universitario del Chopo, UNAM

Ver más

Unidentified Authors

Noche de muertos por sida 2, 1994

Wake for Aids Victims 2

Fragment. Color video

24’

Fondo Olivier Debroise, Centro de Documentación Arkheia, MUAC (DiGAV-UNAM)

Ver más

Corredor Cultural de la Roma-Condesa (Galería OMR, Galería Nina Menocal, Galería Florencia Riestra, Casa Lamm; Mexico, active from 1993 to 1998)

In collaboration with Curare, La Jornada, Secretaría de Salud/Conasida, Delegación Cuauhtémoc, El Mitote S.A.

Noche de Muertos por Sida, Artistas Plásticos, Escritores y Realizadores de Vida, 1994

Wake for Aids Victims, Artists, Writers and Creators of Life

Reprography of Francisco Toledo. Color print

14 × 21.6 cm

Fondo Edgardo Ganado Kim, Centro de Documentación Arkheia MUAC (DiGAV-UNAM)

Ver más

Corredor Cultural de la Roma-Condesa (Galería OMR, Galería Nina Menocal, Galería Florencia Riestra, Casa Lamm; Mexico, active from 1993 to 1998)

In collaboration with Curare, Espacio Crítico para las Artes, Delegación Cuauhtémoc/Subdelegación Roma-Condesa, Conasida, El Proyecto de los Nombres de México, Letra S, Red LaNeta, El Mitote S.A., Consejo Interreligioso de México

Segunda Velada de Noche de Muertos por Sida, 1995

Second Wake for Aids Victims

5 typescripts

28 × 21.5 cm

Courtesy of Galería OMR

Ver más

Corredor Cultural de la Roma-Condesa (Galería OMR, Galería Nina Menocal, Galería Florencia Riestra, Casa Lamm; México, activo de 1993 a 1998)

Tercera Velada de Noche de Muertos de Sida, 1996

Third Wake for Aids Victims

Invitation-program. Color print

21.5 × 14 cm

Courtesy of Galería OMR

Ver más

Sergio Hernández (Mexico, 1957)

Lokophonia, 1991

Color video

34’ 23”

Courtesy of Archivos X by Ximena Cuevas

Ver más

Taller Documentación Visual [Antonio Salazar (coord.), Gabriel Castro Rocha, Rubén Gómez Tagle, Gustavo Guevara, Francisco Marcial, Víctor Hugo Martínez, Enrique Méndez, Israel Mora, Marco Aulio Prado, Sergio Carlos Rey, Ricardo Serrano, Carlos Valdez] (Mexico, active from 1984 to 1999)

Jesús y el diablo, 1994

Jesus and the Devil

Exhibition copy, 2020

30 × 30 cm

Courtesy of Salvador Irys

Ver más

Corredor Cultural de la Roma-Condesa (Galería OMR, Galería Nina Menocal, Galería Florencia Riestra, Casa Lamm; México, activo de 1993 a 1998)

Reprografía de Francisco Toledo. Impresión colotipo

14 × 21.6 cm

Fondo Edgardo Ganado Kim, Centro de Documentación Arkheia, MUAC (DiGAV- UNAM)

Ver más

100 Artistas Contra el Sida (México, 1993-1995)

Primer Gran Festival Cultural 100 Artistas contra el Sida, 1993

Catálogo de exposición.

Impresión colotipo y medio tono

23 × 17 × 0.6 cm

Cortesía de Centro de Documentación Arkheia, M (DiGAV-

Ver más

Curare (México, activa desde 1991) 

Curare, núms. 7-8, septiembre de 1995 a enero de 1996

Hemerografía

Fondo La Era de la Discrepancia, Centro de Documentación Arkheia, MUAC (DiGAV-UNAM)

Ver más

Asamblea de Barrios de la Ciudad de México (activa desde 1987)

sida no, 1989

Serigrafía sobre papel

82 × 58.2 cm

Fondo Melquiades Herrera, Centro de Documentación Arkheia, MUAC (DiGAV-UNAM)

Ver más

Richard Moszka (Canadá, 1968) 

Kiss (Beso), 1999

Actuación: Paco Ponce, Xavier Rodríguez

Edición: José Jasso

Filmación: Greg Samsa

Video a color 

13’01"

En proceso de integración al Centro de Documentación Arkheia, MUAC (DiGAV-UNAM)

Ver más

Autores no identificados

Noche de muertos por sida 2, 1994

Fragmento. Video a color.

24’

Fondo Olivier Debroise, Centro de Documentación Arkheia, MUAC (DiGAV-UNAM)

Ver más

Segundo Gran Festival Cultural 100 Artistas Contra El Sida, 1995

Catálogo de exposición.

Impresión colotipo y medio tono

28 × 21.5 × 0.5 cm

Fondo Taller Documentación Visual/Ricardo Serrano, Centro de Documentación Arkheia, MUAC (DiGAV- UNAM)

Ver más