3
Of Controls (and Other Cocktails)

With the emergence of HIV terms such as “safe sex” or “high risk practices” became part of our everyday vocabulary. Besides the deployment of medications administered to control HIV, the development of prophylactics has led to a changing outlook for younger generations, that contrasts with the high mortality rate seen in the 1980s. The aids crisis brought with it the hygienization of sex: condoms went from being primarily a birth control measure to being a common tool for preventing infections. These changes contributed to a growing medicalization culture, which increasingly defines our behavior in terms of habits considered “correct” from a clinical perspective.

Taller Documentación Visual [Antonio Salazar (coord.), Gabriel Castro Rocha, Rubén Gómez Tagle, Gustavo Guevara, Francisco Marcial, Víctor Hugo Martínez, Enrique Méndez, Israel Mora, Marco Aulio Prado, Sergio Carlos Rey, Ricardo Serrano, Carlos Valdez] (Mexico, active from 1984 to 1999)

Untitled, from the series Herético ético [Ethical Heretic], 1993

9 collages. Photocopy

Variable dimensions

Colección FAD, UNAM

Ver más

César Martínez (Mexico, 1962)

El gran obstáculo, 1995

The Great Obstacle

Reproduction made under the artist’s supervision, 2019-2020

Wooden box, photocopy, mirror, rubber ball and pins

27 × 27 × 27 cm

Colección MUAC (DiGAV-UNAM)

Ver más

Armando Cristeto (Mexico, 1957) 

El condón, 1978-1979

The Condom

6 silver gelatin prints

Variable dimensions

Colección MUAC (DiGAV-UNAM)

Ver más

19 Concreto [Roberto de la Torre, Fernando de Alba, Lorena Orozco, Víctor Martínez, Ulises Mora, Luis Barbosa y Alejandro Sánchez] (Mexico, 1990–2006)

CD4, 1995 

Color video

10’ 50’’ 

Fondo 19 Concreto, Centro de Documentación Arkheia, MUAC (DiGAV-UNAM)

Ver más

Hilda Campillo (Mexico, 1934-2019)

Si los dinosaurios los hubieran usado todavía estarían aquí A.C., 1995

If the Dinosaurs Had Used Them, They’d Still Be Here A.C.

Assemblage, plastic hose, metallized paper and acrylic on wood

100 × 105 × 6 cm

Donation in process to MUAC (DiGAV-UNAM)

Ver más

Hilda Campillo (Mexico, 1934-2019)

Del buró de Blanca Nieves, 1995

From Snow White’s Nightstand

Reproduction made under the artist’s supervision, 2019

Wooden box, latex gloves, cellophane sleeves, cloth handkerchief and rag dolls

21 × 21 × 9 cm 

Courtesy of the artist

Ver más

Óscar Sánchez Gómez (Mexico, 1960)

Ajustada cárcel que me cubre, 1997

This Cramped Prison That Covers Me

Silver gelatin print

50.8 × 40.6 cm 

Colección Visualidades y VIH en México, Centro de Documentación Arkheia, MUAC (DiGAV-UNAM)


Óscar Sánchez Gómez (Mexico, 1960) From the series Adherencia [Adhesion], 1997–2003

Silver gelatin print 

Variable dimensions

Colección Visualidades y VIH en México, Centro de Documentación Arkheia, MUAC (DiGAV-UNAM)

Ver más

Óscar Sánchez Gómez (Mexico, 1960)

Ajustada cárcel que me cubre, 1997

This Cramped Prison That Covers Me

Silver gelatin print

50.8 × 40.6 cm 

Colección Visualidades y VIH en México, Centro de Documentación Arkheia, MUAC (DiGAV-UNAM)


Óscar Sánchez Gómez (Mexico, 1960) 

From the series Efectos secundarios [Side effects], 1999-2002

Silver gelatin print
Variable dimensions

Colección Visualidades y VIH en México, Centro de Documentación Arkheia, MUAC (DiGAV-UNAM)

Ver más

Óscar Sánchez Gómez (Mexico, 1960)

Ajustada cárcel que me cubre, 1997

This Cramped Prison That Covers Me

Silver gelatin print

50.8 × 40.6 cm 

Colección Visualidades y VIH en México, Centro de Documentación Arkheia, MUAC (DiGAV-UNAM)


Óscar Sánchez Gómez (Mexico, 1960) 

From the series Del paso del tiempo [Of the passage of time], 1994-2004

Silver gelatin print 

Variable dimensions 

Colección Visualidades y VIH en México, Centro de Documentación Arkheia, MUAC (DiGAV-UNAM)

Ver más

19 Concreto (Roberto de la Torre, Fernando de Alba, Lorena Orozco, Víctor Martínez, Ulises Mora, Luis Barbosa y Alejandro Sánchez; México, 1990-2006)

CD4, 1995 

Video a color

10’ 50’’ 

Fondo 19 Concreto, Centro de Documentación Arkheia, MUAC (DiGAV-UNAM)

Ver más

Hilda Campillo (México, 1934-2019)

Si los dinosaurios los hubieran usado todavía estarían aquí A.C., 1995

Ensamblaje, manguera plástica, papel metalizado y acrílico sobre madera

100 × 105 × 6 cm

En proceso de donación al MUAC (DiGAV- UNAM)

Ver más

Óscar Sánchez Gómez (México, 1960) 

Ajustada cárcel que me cubre, 1997

Impresión plata sobre gelatina

50.8 × 40.6 cm


De la serie Efectos secundarios(1999-2002)

Impresión plata sobre gelatina

Medidas variables

Colección Visualidades y VIH en México, Centro de Documentación Arkheia, MUAC (DiGAV-UNAM)

Ver más

Óscar Sánchez Gómez (México, 1960) 

Ajustada cárcel que me cubre, 1997

Impresión plata sobre gelatina

50.8 × 40.6 cm


De la serie Adherencia, (1997-2003)

Impresión plata sobre gelatina 

Medidas variables

Colección Visualidades y VIH en México, Centro de Documentación Arkheia, MUAC (DiGAV-UNAM)

Ver más

Óscar Sánchez Gómez (México, 1960) 

Ajustada cárcel que me cubre, 1997

Impresión plata sobre gelatina

50.8 × 40.6 cm


De la serie Del paso del tiempo1994-2004

Medidas variables 

Colección Visualidades y VIH en México, Centro de Documentación Arkheia, MUAC (DiGAV-UNAM)

Ver más

Armando Cristeto (México, 1957) 

El condón, 1978-1979

6 impresiones plata sobre gelatina

Medidas variables

Colección MUAC (DiGAV- UNAM)

Ver más

19 Concreto (Roberto de la Torre, Fernando de Alba, Lorena Orozco, Víctor Martínez, Ulises Mora, Luis Barbosa y Alejandro Sánchez; México, 1990-2006)

CD4, 1995 

Video a color

10’ 50’’ 

Fondo 19 Concreto, Centro de Documentación Arkheia, MUAC (DiGAV-UNAM)

Ver más